torsdag 27 juni 2013

Att longera en häst

Ja att longera en häst (eller ponny) kan man göra på olika sätt och av olika anledningar. Antingen vill man träna sin häst med exempelvis sadel, bygga muskler eller har man helt andra mål men att bara låta den springa runt, runt kan egentligen inte ses som träning. Att longera rätt är ganska svårt men den som vill ha en mycket bra handledning kan läsa Anthony Palmans "träna hästen för hoppning". Det är min bibel, en av många, och då särskilt longeringsavsnittet. 
Idag var jag värdelös! Både jag och Fina plågades av knotten fruktansvärt mycket! Dessutom hade vi en publik som bestod av stundtals tre killar under 10 år och sådana är inte kända för att varken sitta still eller vara särskilt tysta av sig. Denna kombination, knott och småkillar, gjorde träningen (om man nu kan kalla det träning) väldigt kort! 
Nästa steg blir att passa in och rengöra tränset, fixa en avspärrning i paddocken så jag får en rundcorall att longera i och sedan vänja henne vid westernsadeln. Och jag hoppas alla knott försvinner illa kvickt!
Hittade en rolig app i telefonen som jag bara laddat ner men aldrig provat förut. Var tvungen att testa med en Fina-bild såklart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar